آیت الله "نمر باقر النمر" ‌روحانی بارز عربستانی، در سال 1379 هجری قمری مصادف با 1968 میلادی، در شهر "عوامیه" در استان قطیف (شرق عربستان) به دنیا آمد.

 شیخ نمر در خانواده ای سرشناس و اهل دین به دنیا آمد که از آن علمایی چون "آیت‌الله شیخ محمد بن ناصر آل نمر" (قدس سره) و خطبای حسینی چون جدش حاج "علی بن ناصر آل نمر" سر بر آورده بودند.

وی تحصیلات مقدماتی خود را در شهر عوامیه تکمیل کرد و در سال 1400 هجری قمری مصادف با 1989 میلادی، برای تحصیلات حوزوی ابتدا به ایران سفر کرد تا در تهران در حوزه علمیه حضرت قائم(عج) حضور پیدا کند، که در همان سال توسط آیت‌الله سید محمدتقی مدرسی در تهران تأسیس شده بود.

شیخ نمر پس از 10 سال تحصیل در حوزه علمیه حضرت قائم(عج)، عازم سوریه شد و در حوزه علمیه حضرت زینب(ع) برای ادامه تحصیلات حوزوی و علوم دینی نام نوشت و در حضور اساتید این حوزه به تحصیل پرداخت.

نمر از معروف‌ترین و شایسته‌ترین مدرسان علوم دینی در حوزه‌های علمیه به شمار می‌آمد، و در حوزه‌های علمیه ایران و سوریه به تدریس کتاب‌هایی همچون کتاب "اللمعة الدمشقیة" و کتاب "جامع المدارک" و "مستمسک عروة الوثقى" و "الحلقات" شهید سید محمدباقر صدر پرداخت.

وی پس از بازگشت به عربستان مرکز "الإمام القائم(عج)" را  در العوامیه تأسیس کرد که در واقع سنگ‌بنای "مرکز اسلامی" در سال 1422 هجری قمری مصادف با 2011 میلادی بود.

نیروهای امنیتی عربستان سعودی شیخ نمر باقر النمر را در سال 2012 بازداشت کردند. آنها پیش از آن نیز چندین بار وی را به بهانه‌های مختلف بازداشت کرده بود.

نخستین بازداشت شیخ نمر به می 2006 میلادی بازمی‌گردد، وی هنگام بازگشت از سفر کوتاه‌مدتش به بحرین، به دلیل مشارکت در همایشی بین‌المللی قرآن کریم از سوی نیروهای امنیتی سعودی بازداشت شد.

اتهام شیخ نمر این بود که در این همایش با قرائت پیامی از دولت سعودی خواسته بود به "قبرستان بقیع" رسیدگی کند، مذهب "تشیع" را به رسمیت بشناسد و شیوه‌‌های آموزشی و درسی کنونی حاکم بر عربستان را تغییر داده یا لغو کند.

شیخ نمر دومین بار در 23 آگوست 2008 میلادی در شهر "القطیف" به دست نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد. این بار اتهام شیخ برای بازداشت بنابر ادعای دولت سعودی تحریک شیعیان عربستان و درخواست از شیعیان مناطق شرقی عربستان برای آماده‌شدن به منظور دفاع از خود و جامعه خویش بود. اما مقامات سعودی از بیم قیام مردمی و خشم و غضب شیعیان مناطق شرقی عربستان شیخ نمر را 24 ساعت پس از بازداشت آزاد کردند.

این روحانی برجسته عربستانی یک بار دیگر در مارس 2009 میلادی در معرض بازداشت قرار گرفت

بازداشت خشونت آمیز آیت الله نمر:
آیت الله نمر در هشتم ژوئیه 2012 به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد.
نیروهای امنیتی سعودی قبل از بازداشت شیخ نمر، خودروی او را تعقیب کرده و به سوی وی تیراندازی کردند، که در نتیجه آن شیخ نمر به شدت مجروح شد.
در پی بازداشت این عالم برجسته شیعه، فعالیتهای اعتراض آمیز گسترده ای در شرق عربستان روی داد و چندین جوان عربستانی نیز در جریان همین اعتراضها به ضرب گلوله نیروهای امنیتی شهید و یا مجروح شدند

* محاکمه و اعدام
محاکمه آیت الله نمر در مارس 2013 آغاز شد و دادستانی کل عربستان در آن زمان با متهم کردن وی به فتنه انگیزی، اعدام ایشان را خواستار شد.
دادگاهی در عربستان در 15 اکتبر 2014 با مطرح کردن اتهامات ادعایی "فتنه انگیزی در کشور" حکم اعدام آیت الله نمر را صادر کرد. محاکمه این عالم برجسته شیعه بدون حضور رسانه ها و بدون اجازه به وی جهت دفاع از خود، انجام شد.

آیت الله نمر در آبان 93 در ملاقات با خانواده اش، بر ضرورت ادامه "اعتراض مسالمت آمیز و گرفتار نشدن به دام خشونت" تاکید کرد و گفت: هر اقدامی در حق من انجام دهند، همچنان به راه خود پایبند خواهم ماند.

آیت الله نمر النمر همچنین با اشاره به این که همچنان "صبور و باثبات" خواهد ماند، تاکید کرد: بر مطالبه عدالت، آزادی و عزتِ مردم، پافشاری خواهم کرد.

حکم اعدام آیت الله نمر در آبان 94 در دادگاه استیناف و دادگاه عالی آل سعود تأیید شد، و برگه‌ای به همین منظور به وزارت کشور ارسال شد تا امضای پادشاه برای انجام این حکم از دفتر پادشاهی گرفته شود.
سرانجام وزارت کشور عربستان سعودی در بیانیه ای در 12 دی 94 از اعدام آیت الله نمر باقر النمر خبر داد


* حکومت آل سعود از نظر شیخ نمر

شیخ نمر همواره در سخنرانیهایش نظام سعودی را به اعمال سیاست‌‌های تبعیض‌آمیز طایفه‌ای و سازمان‌یافته در مناطق شرقی عربستان و به‌خصوص در دو منطقه "الاحساء" و "القطیف" متهم می‌کرد.

* "برای شهادت آماده هستم"
وی بارها تأکید کرده بود که از گفتن کلام حق ترس ندارد، حتی اگر در این راه بازداشت شده، وارد زندان شود و تحت شدیدترین شکنجه‌ها و آزارها و اذیت ها تا سرحد شهادت قرار گیرد.

شیخ نمر در سخنرانی‌هایش آشکارا اعلام کرده بود که با توهین به کرامت مردم عربستان به‌ویژه شهروندان شیعه که از دید نظام سعودی شهروندان درجه دو این کشور به شمار می‌آیند و فاقد هرگونه حق و حقوق شهروندی هستند مخالف است.

شیخ نمر همچنین از مطبوعات و رسانه‌های سعودی به دلیل وابستگی و تبعیت آنها از نظام سعودی و تبدیل‌شدن آنها به بوق تبلیغاتی آل‌سعود به‌شدت انتقاد می‌کند.

وی تصریح می‌کند که مفتی‌های وهابی، ساخته و پرداخته آل‌سعود هستند. به گفته شیخ نمر، آل سعود به مفتی‌های وهابی پول می‌دهند تا با دامن‌زدن به اختلافات طایفه‌ای و مذهبی و ایجاد اختلاف بین شیعیان و اهل سنت، آنها را به خود مشغول کنند و با ایجاد تفرقه مذهبی و طایفه‌ای و قبیله‌ای به حاکمیت خود بر عربستان و غارت و چپاول ثروت‌های آن ادامه دهند

ما چند نفر هستیم(ف.س.و)