------------
Up Page

ابزار وبلاگ | آی پک 4
قالب وردپرس | بک لینک
ناریا | یاس تم
کد پرش به بالای صفحه وب
صبا ویژن
درباره
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
امکانات دیگر
ابر برچسب ها
حزب الله ، پوستر ، سوریه ، سپاه قدس ، زینبیه ، شهید ، سیدحسن نصرالله ، تکفیری ، جام زهر ، حاج رضوان ، حاج قاسم سلیمانی- سردار سلیمانی- سردار قاسم سلیمانی- سپاه قدس- ف ، حرم ، حزب الله لبنان ، حمله ، خاورمیانه ، ذبح شیعیان ، رهبر شیعیان بحرین انقلاب بحرین پوستر بحرین آیات القرمزی احمد فرح ، زیباترین سلام نظامی گنبد حضرت زینب زینبیه شهدای زینبیه یا زینب ، پوستر بحرین- پوستر- بحرین ، پوستر بحرین پوستر بحرین پوستر بحرین پوستر بحرین پوستر بحرین ، پوستر حزب الله ، پوستر سوریه ، پوستر شهید ، پوستر مصطفی احمدی روشن شهید هسته ای ، پوستر مقام معظم رهبری ، تروریست پاریس داعش شارلی توهین به پیامبر اسلام القاعده یمن ، تصاویر رای گیری در سوریه رای بشار اسد ، 99% we are the 99% wall street وال استریت قیام وال ستریت والستری ، 99% we are the 99% wall street وال استریت قیام وال ستریت والستری ، آرکیو170 ، ابوهاجر ، احبک یا وطنی- بیداری اسلامی- انقلاب بحرین- بحرین فی الدم- جیوش ا ، ارهابی ، الدفاع الوطنی ، امریکا ، انقلاب بحرین- اخی الشهید- علی المومن- شهدا بحرین- لبیک یا حسین- ، انقلاب بحرین- الثوره البحرین- بحرین فی الدم- اسیر- البحرین- عکس ، انقلاب بحرین- الثوره البحرین- شهدا بحرین- ، انقلاب بحرین- الثوره البحرین- لبیک یا حسین- اخی الشهید- بحرین فی ، انقلاب بحرین- کودکان بحرین- امام زمان- حضرت رقیه- پوستر بحرین ، انقلاب بحرین، الثوره البحرین، پوستر بحرین، بحرین فی الدم، طرح گر ، انقلاب بحرین-الثوره البحرین- توووپ-بحرین فی الدم-الصلاه- کربلا- ، بحرین- احبک یا وطنی- احبک یا بحرین- پوستر بحرین پوستری از مقام م ، بحرین، آمریکا، عربستان، خون، us، saudi، پوستر، گرافیک، گرافیک دی ، بحرین، بلدی فی النار و الدم، الثوره البحرین بحرین فی الدم انقلاب ، بریدن سر شیعیان ، بمب گذاری ، پهپهاد ، سیدحسن نصراله ، شهادت ، شهادت- شهادت زنان بحرینی ، شهادت مرزداران ، شهدای بحرین ، شهدای سوریه ، ضد جنگ ، عماد مغنیه ، فتوا ، فتوای اعزام به سوریه ، فرزند شهید ، قتل عام ، قرارنا مقاومه ، گرافیکی ، مدافعان ، مدافعان حرم ، هلاکت سرکرده آلمانی القاعده در لاذقیه ، هنا ضاحیه ، ژنرال سلیمانی ، سوریه بشار اسد اعدام کودک تحولات سوریه ، سراوان ، سلام نظامی ، سوریا ،

 

امروز صبح به وقت برزیل

فوتبال ایران ، نیجیریه

 

سیدحسن نصرالله

 

 

ما چند نفر هستیم.






      



الگو های جهاد علوی در نهج البلاغه (قسمت سوم)

1-4. قدر دانی از نیرو ها ،عفو و هشدار به دشمن

 

مردم کوفه بیشتر نیروهای رزمی امام علی (ع) را در جنگ جمل تشکیل می دادند ، و تأثیر بسزای در فتح بصره داشتند ، پس از جنگ امام (ع) با نوشتن نامه ای از نیروهای رزمی کوفه که در جنگ دخالت داشتند تشکر و قدر دانی کرد . آن حضرت فرمود :

 

((خداوند شما مردم کوفه را از سوی اهل بیت پیامبر پاداش نیکو دهد ، بهترین پاداشی که به بندگان فرمان بردار و سپاسگزاران نعمتش عطا می فرماید ، زیرا شما دعوت ما را شنیدیدو اطاعت کردید ، به جنگ فرا خوانده شدید و بسیج گشتید ))

 

    پس از جنگ جمل امام (ع) به مردم بصره عفو عمومی داد و جان و مال و نوامیسشان را حفظ کرد . و زندگی عادی در شهر آغاز گردید ، فراریان را تعقیب نکرد  و اسیران را آزاد نمود اما لازم بود به دشمن شکست خورده هشدار نیز داده شود تا دوباره به فکر ش.رش و تجاوز  نیافتد . برای همینم طی نامه ای به مردم بصره چنین نوشت :

 

(( اگر هم اکنون کار های ناروا و اندیشه های نا بخردانه شما را به مخالفت و دشمنی با من بکشاند سپاه من آماده و پا در رکابند . و اگر مرا به حرکت دوباره مجبور کنید حمله ای بر شما روا دارم که جنگ جمل در برابر ان بسیار کوچک باشد ))

 

1.      اخلاق جهادی و رعایت اصول انسانی

     

2-1.   اخلاق و مشرو عیت مضاعف

       ا مام (ع) همواره با هدایتگری و حجت قاطع از سنت رسول الله (ص) و بیانات و تعابیر

به تبیین وضعیت جنگ فرا می خواندند و حجت را بر یاران تحت فر مان تمام می کردند . و در طول شکل گیری سپاه با نیایش گری به در گاه پروردگار و یاد آوری اهمیت در راه خدا همواره بنیان های مشروعیت سپاه حق را محکم می کردند . علاوه بر این ها با تاکید بر اصول انسانی و فطری و اموزه های اخلاقی در جنگ مشرو عیتی مضاعف به لشگریان تحت فر مان خود می دادند .

 

(( با دشمن جنگ را اغاز نکنید تا انها شروع کننده ، زیرا بحمد الله حجت با شماست ، و اغاز گر جنگ نبودنتان حجت دیگر بر حقانیت شما خواهد بود ))

 

 

2-2. رعایت اصول انسانی و هدایت گری با اخلاق  

 

         نریختن خون انکه در حال فرار است و قدرت دفاع ندارد و همچنین مجرو حان  و پرهیز از ازارو اذیت زنانی که دشنام می دهند. پر هیز از هتاکی علیه دشمن از اصول اخلاقی امام (ع) در میادین جنگ بود که همواره به یاران و نیرو های تحت فر مانشان متذکر می شدند .  وجه هدایتگری و اسلوب رفتاری امام (ع) در جهاد حتی برای دشمنانشان نیز قابل ذکر است . در راه کاری که امام به یا ران خود در مقابل عمل ناپسند دشمن در فحاشی نسبت به سپاه خودی ارا ئه می کنند این مهم قابل رویت است :


(( خوب بود به جای دشنام انان می گفتید : خدایا ! خون ما و آنها را حفظ کن ، بین ما و آنان اصلاح فرما و انان را از گمراهی به راه راست هدایت کن تا آنان که جاهلند حق را بشناسند و آنان که با حق می ستیزند پشیمان شده به حق باز گردند ))

در جر یان غصب فرات توسط لشگریان معاویه و مما نعت  از بر داشت آب توسط  سپاه امام (ع)  خطاب به فر ماندهان فر مودند : 

 ((  شمشیر ها را از خون شامیان سیراب کنید تا آب بنوشید ))


در جریان نبرد فرات به دست سپاه امام (ع) افتاد . امام استفاده از آب را آزاد گذاشت تا هر دو لشگر از ان بنوشند که بسیاری از لشگریان دشمن با دیدن این مردانگی به سپاه امام (ع) ملحق شدند .

 

4.تاکتیک های نظامی

 4-1. حفظ اسرار نظامی

 

         داشتن اطلاعات و حفظ اسرار نظامی دو رکن اساسی و اصولی در نبرد است و از شاخصه های غافلگیری محسوب می شود . اطلاعلت نظامی وقتی از مرز دو نفر تجاوز کرد کمکم منتشر می شود . البته انتشار اخبار کذب یا شایعه پراکنی خود از راه کار های نگ روانی ست . اما ممانعت و حفاظت از اطلاعات که به گوش عوامل نفوذی نرسد ار اهم واجبات جنگیست . از این رو امام (ع) با تمام فر ماندهانش یک رنگ و یک دل است و چیزی را از آنان پوشیده نمی دارد . اما به مسائل و اسرار نظامی که می رسد به صراحت اعلام می دارد :

       

((همانا حق شما بر من این است که همه چیز را با شما در میان بگذازم جز اسرار جنگی ))

 

4- 2 .  استراتژی برای آرایش و نحوه ی حرکت سپاه

 

     لزوم ارایش سپاه در هنگام رویارویی با دشمن در موقیت مناسب نظامی ار ارکان جنگهای نزدیک است . امام با در نظر گرفتن این مهم در دستور العملی که به فر مانده لشگر حر کت کننده به سوی شام می دهد نکاتی را برای حفظ انسجام و احتیاط نظامی برای غافلگیر نشدن به زیاد بن نصر حارثی و شریح بن هانی می دهد .  و همچنین نکاتی که به لشگر پیشاهنگ ِ معقل قیس ریاحی ابلاغ می کند . 

 

     اهم تا کتیک های رزمی مورد تاکید امام( ع)  به شرح زیر است :

الف .   بر قراری لشگر گاه در نقاط مر تفع و مشرف به تحرکات دشمن .

ب . شروع کردن جنگ از یک یا دو سو (به جحت حفظ انسجام و تمرکز در وارد کردن ضربه).

ج. لزوم قرار دادن دیدبانها در جهاتی که ممکن است مورد غافلگری قرار بگیرید .

د. حفظ انسجام در حرکت و پرهیز از پراکندگی .

ح. ارایش نیزه داران و هشیاری انان پیرامون لشگر گاه در تاریکی شب.

خ. نخوابیدن و هشیاری کلی سپاه مگر اندک مانند چر خخاندن آب در دهان و بیرون ریختن.

چ. عدم پیکار با کسی که با شما پیکار نکند .

ع.  حر کت سپاه در خنکی صبح و عصر و استراحت در گرمای ظهر .

غ. عدم شتاب در پیمودن مسیر و حرکت نکردن در اغاز شب .

ف . ارایش لشگر در هنگام مشاهده ی دشمن و نحوه ی تنظیم فاصله نه آنچنان  که مانند جنگ افروزان باشی و نه انقدر که ترسو بپندارندت .

ق. لزوم ارشاد قبل از جنگ و خود داری از اینکه کینه افروزی قبل از ارشاد و دعوت به هدایت با عث اغاز جنگ گردد .

 

 

   4-3 . استراتژی در هنگام نبرد

 

     امام (ع)  با توسعه ی اگاهی های نظامی به لشگریان خود از تاثیر روانی جنگ و گریز ها بر رو حیه ی فردی افراد و نیرو ها اگاه است . گاهی افراد غیر مطلع یک عقب نشینی تاکتیکی را حمل بر شکست می کنند و با خارج کردن و شایعه پراکنی موجب از هم گسیختگی سپاه می شوند . از این رو امام (ع) همواره با بیان محکم و الهی خود  قلب سپاه را محکم و روحیه ی نیرو های تحت امر را قوی و با بیانی روشن آنها را از این قبیل  تدابیر و اتفاقات جنگی تو امان مطلع می کردند . حتی تاکتیک های رزم انفرادی و ارایش نیرو ها منطبق با تجهیزات نیز از دید ایشان دور نمی ماند .

 

(( عقب نشینی هایی که مقدمه هجوم دیگری ست  و ایستادنی که حمله در پی دارد نگرانتان نسازد ف حق شمشیر ها را ادا کنید و پشت دشمن ذا به خاک بمالید و برای فرو کردن نیزه ها و محکم ترین ضربه ها ی شمشیر خود را آماده سازید . صدای خود را در سینه ها نگه دارید که در زدودن سستی نقش بسزایی دارد ))


ونیز :

(( دندان ها را به هم بفشارید تا مقاومت شما برابر ضربات شمشیر دشمن زیاد گردد . زره نبرد را کامل کنید و پیش از ان که شمشیر را از قلاف بیرون کشید چند بار تکان دهید . با گوشهی چشم به دشمن بنگرید و ضربات را از چپ و راست فرود آرید و با تیزی شمشیر بزنیید . با گام بر داشتن شمشیر را به دشمن برسانید . پی در پی حمله کنید و و از فرار شرم کنید ))

 

5. نیرو

         برای تدارک عملیات و تداوم نبرد و رسیدن به پیروزی باید به ویژگی های اخلاقی و روانی نیرو ها توجه داشت که نقش اساسی در نبرد خواهند داشت و از داو طلبان عاشق و فداکار استفاده کرد و از بکار گیری نیرو های سست عنصر و مخالف پرهیز شود . امام (ع) در این خصوص به یکی از فر ماندهان خود می نویسد :

 (( با نیرو های وفادار و فر مانبردارت با عاصیان نبرد کن و از بکار گیری  انسانهای سست و مخالف پرهیز نما . زیرا آن کس که از جنگ کراهت دارد بهتر است که شرکت نداشته باشد  ))

       در طول جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس این اصل اساسی بخوبی روشن شد که همواره  مشکلات جنگ را نیرو های وفادار و عاشق از میان بر می داشتند .    



   . نحج البلاغه ، نامه 2.

 . نهج البلاغه ، نامه 29.

. نهج البلاغه ، نامه 14.  

 . نهج البلاغه ، خطبه 206.

 . همان .

 .نهج البلاغه ، خطبه 51.

 . نهج البلاغه ، نامه 50.

 . نهج البلاغه ، نامه 11.

 . نهج البلاغه ، نامه 12.

 . نهج البلاغه ، نامه 16.

 . نهج البلاغه ، خطبه 66.

 . نهج البلاغه ، نامه 4.

 



  سیف العباس کربلایی (س.ح.خ) 





      


الگو های جهاد علوی در نهج البلاغه (قسمت دوم)

بخش دوم ( الگو های جهاد علوی ) :

 

   با رجوع به  نهج البلاغه ، تعدادی از الگوی رفتاری حضرت علی (ع) در بعد نظامی در چند قسمت قابل تبیین است :

1-     فرماندهی

2-     اخلاق جهادی

 3-       تاکتیک های نظامی

4-    نیرو

 

1 . فر ماندهی

1-1.  انتخاب فر ماند ه و لزوم سلسله مراتب فرماندهی

     در جنگ باید نیرو های رزمی را به دسته ، گرو هان ، گردان ،  تیپ و لشگر تقسیم کرد و برای هر کدام فر ماندهی تعین نمود ، امام (ع) ضمن رعایت همه ی فنون نظامی از جمله  انتخاب فرماندهان شایسته بر اساس  رعایت اصل تناسب و ارزشهای والای اخلاقی و لیاقت های نظامی افراد  ذی نفوذ را به فر ماندهی دسته های سپاه خود می گماشتند . برای مثال در آستانه ی جنگ صفین امام (ع) نیرو های رزمی کوفه را به 7 دسته تقسیم و برای هر کدام فرماندهی مشخص کرد . نیرو های بصره را نیز به چها ر دسته با رعایت اصل تناسب فر مانده و نیرو آرا یش داد . [1]

    امام (ع) با در نظر گرفتن همه ی شرایط جنگی برای فر ماندهان لشگر نیز فر ماندهی ارشد انتخاب می کرد تا هر گونه تزلزل و بی نظمی از سپاه رخت بر بندد . آن حضرت به دو تن از فر ماندهان نامه نوشت و مالک اشتر را به عنوان فر مانده ارشد معرفی نمود :

 (( من مالک اشتر پسر حارث را بر شما و سپا هیانی که تحت امر شما هستند فرماندهی دادم گفتهی او را بشنوید و از او اطاعت کنید  ))[2]

      امام (ع ) در این نامه با اشاره به مالک اشتر با تعابیر بسیار زیبا که ره آورد شرایط جنگی ست ، فرماندهان ارشد را به اطاعت از مالک اشتر فرا می خواند و می خواهد که مانند سپر و زره به او نزدیک با شند و همانطور که وسایل جنگی همراه و تحت فر مان ایشان عمل می کنند برای سلامتی و پیروزی مالک را به عنوان الگویی در رفتار شناسی جهاد ی برابر انان قرار می دهد :

 (( او را چونان زره و سپر نگهبان بر خود بر گزینید زیرا مالک نه سستی به خرج داده و نه دچار لغزش می شود . نه در انجایی که شتاب لازم است کندی دارد و نه انجا که کندی پسندیده است شتاب می گیرد )) [3]

 

      در نزد امام (ع)  اطاعت از فر ماندهی و لزوم رعایت  سلسله مراتب جایگاهی بسیار مهم دارد . در یکی از روز های نبرد دلاوری معروف از لشگر شام بنام غراربن ادهم به میدان امد و مبارز طلبید کسی به میدان نرفت و پاسخی به او نداد ، هنگامی که چشمش به عباس ابن ربیعه که فر ماندهی یکی از جناح های لشگر امام (ع) را بر عهده داشت افتاد او را به نام صدا زد و به مبارزه طلبید . عباس بدون اجازه امام خود سرانه به میدان رفت و در نبردی که تحسین سر بازان هر دو گروه را بر انگیخت به سختی غرار را مغلوب ساخت و با ضربت شمسیر دو تصف کرد وقتی به صفوف  سپاه امام ( ع) بر گشت  امام (ع) او را فرا خواند و مورد نکوهش قرار داد و فر مود : ای عباس ! مگر من به تو و عبدلله ابن عباس دستور ندادم که جناح خود را حفظ کنید چرا دون اجازه به میدان تاختی ؟ در پاسخ گفت : دشمن مرا به نام صدا زد و اگر جواب نمی دادم تحقیر می شدم . امام (ع) فرمودند : نیکوتر ان بود که به فرمان امام خود عمل می کردی .[4]

 

1-2          .  حضور فر ماندهی کل در خط مقدم

       بر خی از افراد به جنگیدن تمایل ندارند و برای همین بی میلی به شیوه های گوناگون بهانه تراشی می کنند . یکی از این بهانه ها این است که چرا خود فرمانده وارد جنگ نمی شود . روشن است ورود فرمانده در میدان جنگ کار درستی نیست . زیرا شجاعت همیشه به معنای حضور در خط مقدم با سر بازان نیست ، بلکه به معنای رهبری پیروز مندانه ی عملیات جنگ است . در یکی از این موارد که امام (ع) لشگری را به میدان نبرد می فرستاد از او خواستند که همراهی شان کند . امام در پاسخ فر مودند : [1]

 

(( شما را چه می شود ؟ هر گز راه رستگاری را نپویید ! و به راه عدل هدایت نگردید ! ایا در چنین شرایطی سزاوار است که من از شهر خارج شوم؟ هم اکنون باید باید مردی از شما که من از شجاعت و دلاوری او راضی و به او اطمینان داشته باشم به سوی دشمن کوچ کند .  ))[5]

   امام ضمن بیان این نکات که حفظ و حراست از ساحت فر ماندهی کل در مواقع بحران را گوش زد می کند ف مسئو لیت های رهبری در حوضه های گوناگون حکومتی را بر می شمارد و با زبانی روشن و با استفاده از تعابیر بلیغ این امر را برای نا اگاهان در ادامه به این صورت تشریح می فر مایند :

 (( برای من سزا وار نیست که لشگر و شهر و بیت المال و جمع اوری خراج و قضاوت بین مسلمانان ، و گرفتن حقوق در خواست کنندگان را رها سازم ، انگاه با دسته ای بیرون روم و به دنبال دسته ای به راه افتم و چنان تیری نتراشیده در جعبه ای خالی به این سو و آن سو سرگردان شوم ! من چنان محور سنگ اسیاب ، باید بر جای خود استوار بمانم تا همه ی امور کشور پیرامون من و به وسیله ی من به گردش در آید . اگر من از محور خود دور شوم مدار ان بلرزد وسنگ زیرین ان فرو ریزد ))[6]

 1-3. اعلام مواضع روشن وقاطع

 رهبر و فرمانده کل باید نسبت به دشمن و مسائل جنگ و صلح ، مواضعی روشن و قاطع داشته باشد ؛زیرا کوچک ترین تردید در جنگ با عث تضعیف روحیه ی نیرو ها و پراکندگی انان می گردد .وقتی دشمن قدرت و امکانات فراهم می کند و هر روز به شورش گری و تجاوز و سلب امنیت جامعه روی می اورد ، یکی از را ههای اماده سازی و بسیج مردم اعلام مواضع قاطعانه در برابر دشمن است تا ملت از مواضع نظامی رهبر آگاه باشد و دشمن هم بفهمد که اگر خطایی مرتکب شود گوشمالی سختی خواهد شد . وقتی عده ای سعی داشتند به نفع معاویه جو سازی کنند و می گفتند : چرا باید میان مسلمانان جنگ پدید آید ؟ . امام (ع) در پاسخ آنان فرمود :(( چاره ای جز این دو راه ندارم که یا با انان مبارزه کنم و یا آنچه را که رسول خدا اورده انکار نمایم . تن به جنگ دادن آسانتر از تن به کیفر پروردگار دادن پروردگار است ))[7]

        آنگاه که دشمن وقت گذرانی می کند و به دنبال فرصت های منا سب است و با انواع حیله ها از قبیل حالت نه جنگ و نه صلح سعی در ایجاد تفرقه در درون سپاه خودی ست باید با بر خورد قاطعانه و حساب شده او را به مرز واقعیت کشاند و ریشه های فتنه را از بیخ کند . در جر یان بیعت عمومی مردم با حضرت علی (ع ) و عزل معاویه . امام دستور داد تا معاویه به مرکز باز گردد . اما او وقت گذرانی می کرد . نه پاسخ مخالف می داد و نه اطاعت امر می نمود . امام (ع) جریر بن عبدالله را به سوی او فر ستاد و فر مان داد:

 (( معاویه را با قاطعیت فر مان ده و اجازه ی وقت گذرانی به او نده تا جنگ آشکار و یا صلح ذلت بار را بپذیرد ))[8]

 

     همچنین قاطعیت امام در پاسخ به تهدیدات نظامی در جواب نامه ای که به معاویه پس از جنگ جمل می دهند رو شن است :

 

(( نو شته ای که نزد تو برای من و یارانم چیزی جز شمشیر نیست ! در اوج گریه انسان را به خنده وا می داری ! فرزندان  عبدالمطلب را کجا دیدی که پشت به دشمن کنند ؟ و از شمشیر بهراسند ؟ پس صبر کن که هماورد تو به میدان می آید . آن را که می جویی به زودی تورا پیدا خواهد کرد و آنچه از ان می گریزی در نزدیکی خود خواهی یافت ،  ومن در میان سپاهی بزرگ از مهاجرام و انصار و تابعان به سرعت به سوی تو خواهیم امد لشگریانی که جمعشان به هم فشرده و به هنگام حرکت غبارشان آسمان را تیره و تار می کند. به همراه انان فرزندانی از دلاوران بدر و شمشیر های هاشمیان می آیند که خوب می دانی لبه ی تیز آن بر پیکر برادر و دایی و جد و خاندانت چه کرد ))[9]

 

 


[1] نواسخ التواریخ ، زندگانی امیر المومنین (ع) ، ج 3، ص5 .

[2] نهج البلاغه ترجمه ی دشتی ، نا مه ی 13 .

[3] نهجالبلاغه دشتی ، همان .

[4] نواسخ التواریخ ، همان ، ج 2 ف ص 380.

 [5].نهج البلاغه دشتی ، خطبه 119.

[6] . همان .

[7] . نهج البلاغه تر جمه دشتی ، خطبه 54.

[8] . نهج البلاغه ، نامه 8.

9. نهج البلاغه ف نامه 28.

 


  سیف العباس کربلایی (س.ح.خ)





      


الگو های جهاد علوی در نهج البلاغه (قسمت اول)

   الگوی رفتاری و سیره ی عملی حضرت علی (ع) در جهاد و مجاهدت در راه اسلام قابل احصا نیست . آنچه که در این مقاله به آن پرداخته می شود تنها شمه ای از ان اقیانوس بی کران حکمت و مجاهده است . جهاد از فروع دین و از کلیدی ترین احکام فردی و اجتماعی اسلام است . این مهم در زندگی متعالی آن حضرت همواره نمود درونی و بیرونی خود را آشکار کرده است. جهاد  در دوران  حکومت ایشان که آتش فتنه های ناکثین و مارقین و منافقان بر امت اسلام افتاده بود بخش ویژه ای را به خود اختصاص داده است و صورتهای مختلفی از الگو های  تربیت اعتقادی و آموزشی را چه  در بعد فردی و اجتماعی  به وسیله ی این باب می توان مورد برسی قرار داد و   با برسی کتاب شریف نهج البلاغه بخصوص در خطبه ها ، حکمتها و نامه ها و با رجوع به سیره ی عملی و زندگی آن حضرت می توان این الگو ها را استخراج کرد .  در این مقاله که  با استفاده از   روش  تاویلی و تحلیلی در دو بخش فر عی و اصلی   ارائه می گردد .  ابتدا با تفسیر موضوعی خطبه 27 در باب اهمیت جهاد شروع می کنیم و سپس به الگو های رفتاری  ایشان در بعد اخلاق جنگی  ،  فر ماندهی  و  مسائل نظامی می پر دازیم .

 واژگان کلیدی : جهاد ، مسائل نظامی ، الگو های رفتار .

  مقدمه :

شناخت کلی و سیره ی عملی آن یکه ی عالم در مجاهده و دلاور مردان خطه ی توحید قابل احصا نیست . بزرگواری که از نخستین روز های طلوع فجر اسلام از سر بازان جان بر کف سپاه حق به شمار می رفت و در تمامی نبردها برق ذلفقار و غرش تکبیرش لرزه بر تن نا اهلان می انداخت . انچه در این جا به ان پر داخته می شود قطره ای از اقیانوس بیکران است .

      الگو های رفتاری امامی که زره اش پشت نداشت و در با دو شمشیر و و دو نیزه به نبرد می رفت و  بر خلاف سیره ی نظامیان همواره در خط مقدم و بی مهابا به قلب سپاه دشمن حمله می کرد چه در بعد اخلاقی و  بصیرت و چه در  تاکتیکهای جنگ انفرادی و ارایش سپاه ، همچنین جنگ  روانی  و اماده سازی قبل از جنگ  و هم در  آستانه ی جنگ و هم در بحبوحه ی نبرد  قابل پیگیری ست . در کتاب شریف نهج البلاغه بخصوص تر جمه و تدوین مو ضوعی عالم بر جسته و محقق نورانی جناب حجت الاسلام والمسلمین  اقای دشتی (ره ) که مطالب مر بوط به جهاد و مسائل فر عی به همراه الگوهای دیگر به صورتی مشخص با موضوع ؛ تیتر و  مشخص شده اند کار برسی و تحلیل های تطبیقی سیره ی نظری و فکری چه در بعد اجتماعی ، فردی و حکومتی را برای تشنگان به معرفت امام و امام شناسی امام اول تشیع در این مورد گشوده است تا دانشجویان و اساتید و محققان بتوانند از جویبار های غنی نهج البلاغه اذهان تشنه ی خود را سیراب کنند .

 در خصوص اهمیت جهاد و همچنین از دید  هر منوتیکی مطالب فرا وانی را می شود از داده های استخراج شده از خطبه ی 27 بدست آورد.  از جمله وضعیت جامعه ی اسلامی و نوع انحرافی که از زمان غصب خلافت در طی 25 سال خانه نشینی حضرت علی (ع ) در وضعیت جامعه و اخلاق مردم نسبت به جامعه ی نبوی  به وجود آمده و موقعیت جدید و جنگی که سرزمینهای اسلامی را تهدید می کرد و نوع بر خورد زبانی امام در روشن سازی و هدایت جامعه قابل احصا ست . ابتدا نگاهی در چند بند به این خطبه می اندازیم تا برسیم به سر فصلهای اصلی در استراتژی جهاد علوی در میدان جنگ که در بخشهای : فر ماندهی ، اخلاق نظامی ، باز تولید مشروعیت در آستانه ی نبرد ، تاکتیکهای نظامی ، پرچم ، شعار ها و زمز عملیات که  به آن به اختصار خواهیم پر داخت .

 بخش اول ( نگاهی به خطبه ی 27 )  :

 1.      اهمیت جهاد در راه خدا

 امام علی (ع) در خطبه ی 27 جهاد را دری از در های بهشت معرفی می کند که خدا آن را به روی دوستان مخصوص خود گشوده است . ایشان در ابتدای  خطبه می فر مایند :

 (( جهاد لباس تقوا و زره ی محکم و سپر مطمئن خداوند کسی که جهاد را نا خوشایند دانسته و ترک کند خدا لباس ذلت و خواری بر او می پوشاند و دچار بلا و مصیبت می شود و کو چک و ذلیل می گردد . دل او در پرده ی گمراهی مانده و حق از او روی بر می گرداند به جهت ترک جهاد به خاری محکوم و از عدالت محروم است )) . 

      با توجه به سخنان امیر المومنین در این خطبه و خطبه های همسو ،  ارزش جهاد به عنوان عامل دفاع از حق و جان و مال مسلمین حفظ تمامیت ارضی و همچنین جهاد برای آن چه بر ضد حق است و برای پیروزی اسلام مد نظر است . اما نکته ی اساسی که امام در این خطبه و همچنین خطبه های جهادی به آن توجه کرده اند . خود سازی دائم فرد فرد مسلمین در این امر است بدهی ا ست امتی مسلمی  که در جهاد برای تقوا و پر هیز گاری و همچنین انجام فرائض دینی به همراه روح عمل گرایی به خود سازی و تقوا دست نیافته اند و و با امام شناسی ناقصی در حیطه ی اجتماعی فعال است  در امر جهاد اجتماعی و صف آرایی در مقابل دشمن دچار ضعف هستند . امام این ضعف مردم کوفه و امت اسلامی را ناشی از مسائل اعتقادی و فردی می داند که به جامعه رسوخ پیدا کرده است و دلیل سر باز زدن مردم کوفه از جهاد نداشتن تقوا و خاری و ذلتی که دچارش هستند و ار درک ان عاجز اند مدلل آن است . امام به عنوان پیشوای دلسوز امت در ادامه سعی می کند انها را متذکر سازد تا شاید متوجه شوند و به خود بیایند . 

 2. بینش در دعوت به جهاد ( استراتژی ضربه ی اول )

     در ادامه ی خطبه ی 27 امام مردم کوفه را مورد نکوهش قرار می دهد . مردمی که به جهت ترک و فراری بود ن از جهاد بنا بر سستی ایمانشان  دیگر توان شناخت حق از باطل و پیروی از امام حق را ندارند و امام که پیشوای راستین حق است با تدبیر و بینشی عمیق با چشمان تیز بین یک فرمانده ی بصیر تحرکات نظامی دشمن را برای مردم تشریح و هموره آنان را به تقوا و خود سازی و جهاد در راه خدا دعوت می کنند . و یکی از تاکتیک های مهم جنگی که امروزه مورد توجه فرماندهان بزرگ نظامی قرار گرفته است . ( استرات‍ژی ضربه ی اول )  یعنی تذکر به این نکته که جنگیدن در خانه هنگامی که دشمن به درون خانه آمده است آنهم  به دلیل سهل انگاری در جهاد موجب خواری و ذلت است .

 (( آگاه باشید ! من شب و روز ، پنهان و آشکار شما را به مبارزه با شامیان دعوت کردم و گفتم پیش از آنکه آنها با شما بجنگند با آنان نبرد کنید و به خدا سوگند ! هر ملتی که درون خانه مورد حجوم قرار گیرد ذلیل خواهد شد . اما شما سستی به خرج دادید و خواری و ذلت را پذیرفتید تا انجا که دشمن پی در پی به شما حمله کرد و سرزمینهایتان را متصرف شد .))

 3.     اشراف اطلاعاتی و کاربری در دعوت به جهاد 

   در این خطبه امام به مسائلی اشاره می کند و اخباری را به سمع مردم می رساند که نشان دهندهی اشراف کامل اطلاعاتی و شبکه ی قوی هست که امام در این خصوص در حکومت خود ایجاد نموده اند . امام با بکار بردن فعل حال به مردم خبر وارد شدن لشگر معاویه به شهر انبار را به مردم می دهد و این خود نشان دهنده ی این امر است .  در ادامه  خبر غارت یک زن مسلمان و یک زن غیر مسلمان را تو ام توسط یکی از لشگریان شامی به اطلاع عموم می رساند و سپس غم و اندوهی که از این خبر به جان های مومن می رسد را سزاوار مردن می داند. 

 

(( و اینک ، فر مانده ی معاویه با لشگرش وارد شهر انبار شده  و فر ماندهی من را به قتل رسانده است . به من خبر رسیده یکی از لشگریان شام به خانهی زنی مسلمان و زنی غیر مسلمان وارد شده و خلخال و خلخال و دستبند و گردنبند و گوشواره ها ی انان رزا به غارت برده در حالی که هیچ وسیله ای جز کریه و التماس کردن نداشتند ..... اگر برای این حادثه ی تلخ مسلمانی از روی تاسف بمیرد ملامت نخواهد شد و از نظر من سزا وار است ))

 امام در این فراز از خطبه فرد  فرد مردم را در درون خود به چالشی عمیق می کشد و از این طریق فاصله ی زیادی که در درون افراد نسبت  به فعل حق که همان جهاد به فر مان امام حق با شد  به خودشان نشان می دهد . تذکر امام به شکاف و تفرقه ی اجتماعی ست که عامل سستی انان  در مبانی اعتقادی در عمل به جهاد است در ادامه می فرمایند   :

 (( شگفتا !! شگفتا !! که شامیان در باطل خود وحدت دارند و شما در حق خود متفرقید ))

 4.     بنیان شکنی از مبانی مشروع سازِ فرار از جهاد

 امام در این قسمت از خطبه ی 27 عمل اجتماعی ماطوف به نفس سست جامعه ی غیر علوی و غیر ولایی حمله می کند . جامعه ای که از فر مان امام حق سر باز می زند چاره ای جز تبعیت از نفس خود و کنار نهادن حر کت به سمت خدا و حرکت به سمت ذلت ندارد و برای توجیه این امر از عقل گمراه فردی و سست خود  مبانی مشروعیتش را فراهم آورده است .

 (( به شما حمله می کنند ، شما حمله نمی کنید ؟ با شما می جنگمد ، شما نمی جنگید ؟ این گونه معصیت خدا می شود و شما رضایت می دهید ؟ و قتی در تابستان فرمان حرکت به سوی دشمن می دهم می گویید هوا گرم است ، مهلت ده تا سوز گرما بگذرد . و آنگاه که در زمستان فرمان جنگ می دهم می گویید : هوا خیلی سرد است بگذار سر ما برود . همهی این بهانه ها برای فرار از سرما و گر ما بود . وقتی شما از گر ما و سر ما فرار می کنید به خدا سو گند که از شمشیر بیشتر گریزانید )) .

 

سیف العباس کربلایی.(س.ح.خ)





      

"علاء الموسوی" : شمار اعضای گردانهای وابسته به مجلس اعلا به 50 هزار نفر از داوطلبانی می رسد که به ندای مرجعیت لبیک گفته اند و به دفاتر مجلس اعلا در استان های عراق مراجعه کرده اند.

سایت «ائتلاف المواطن» به نقل از علاء الموسوی نوشت: دفاتر مجلس اعلاء در بغداد و 15 استان در چند روز گذشته جمع کثیری از دواطلبان در صفوف (گردانهای عاشورا) را پذیرش کرده اند. عمار الحکیم در پاسخ مثبت به فرمان جهاد مرجعیت عالیقدر به منظور دفاع از عراق و مقدسات آن خواستار تشکیل این گردانها شده است.

مجلس اعلا

وی افزود: داوطلبان با هماهنگی سازمان های امنیتی، آموزش خواهند دید و به سلاح مجهز خواهند شد تا برای مبارزه با عناصر داعش و تروریست ها در همه مناطقی که نیاز به دفاع از میهن و شهروندان است، به نیروهای مسلح ملحق شوند.

آیت الله سیستانی در فتوای خود با تأکید بر واجب بودن دفاع از کشور گفته است هرکسی که در راه دفاع از کشورش کشته شود، شهید است. وی از کسانی که می توانند سلاح حمل کنند خواسته است برای مبارزه با تروریست ها به صفوف ارتش بپیوندند.

ابوتراب البغدادی.

 





      
<      1   2   3   4   5   >>   >




+ فتوای جهاد نکاح با محارم

+ تصویر این زن را به تمام جهان مخابراه کنید


[+]

+ و براستی که در تو در هیچ قابی نمیگنجی



+ پوستری برای شهید مصطفی احمدی روشن



+ ای کاش در دعایت . . . .



+ احبک یا وطنی . . .



+ سلام درود خداوند بر برادران شهیدم . . .



+ ما چند نفریم. . . هنــــــــــــــوز استاده ایم



+ اشتباه نکنید اینجا بحرین است و نه غزه!!!!



+ اشتباه نکنید!!!!!!!!!!!!!!!!