کارشناسان صهیونیست اذعان کردند: عملیات زمینی ارتش اسرائیل در نوار غزه برای منهدم کردن تونل ها و ساختار زیربنایی مقاومت و متوقف کردن شلیک موشک ها به فلسطین اشغالی شکست خورده است.

ارتش رژیم صهیونیستی

کارشناسان صهیونیست دلایل متعددی برای این شکست ذکر کرده اند که اندک بودن اطلاعات درباره مکان این تونل ها، نیاز به زمان طولانی برای کشف و تخریب تونل ها، محدود بودن زمان عملیات زمینی و حمایت مردمی از مقاومت از جمله این دلایل است.

به عقیده کارشناسان اسراییلی، رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی در جستجوی راهی است تا با مستند کردن عملیات نظامی زمینی خود از طریق تخریب چند تونل در مرز غزه، اینگونه القا کند که این عملیات دستاوردهای مورد نظر را محقق و تهدید ها را برطرف کرده است و باید خاتمه یابد.

"گیورا گبر" فرمانده سابق لشکر غزه در ارتش اشغالگر  به شبکه 10 تلویزیون صهیونیستی گفت: "اسرائیل" با اختصاص مبالغ کلان و به کار گرفتن ده ها شرکت و شماری مهندس و کارشناس تخریب تونل و نیز توسل به ابزار مختلف دیگر، موفق به تخریب تونل های نوار غزه نشد؛ بنابراین چاره ای جز فراهم کردن اطلاعات دقیق درباره مکان این تونل ها نداریم.

وی افزود: عملیات جستجو و تخریب تونل که از سوی یگان مهندسی "یهلوم" ویژه شناسایی و تخریب تونل انجام می شود، تنها برای تخریب یک تونل به ساعت ها زمان نیاز دارد.

"عوزی آراد" مشاور امنیتی سابق دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرد که تل آویو چون قادر به از میان برداشتن حماس و توانمندی های نظامی آن نیست، خودش را با دست خودش در این تنگنا گرفتار کرده است.

وی با اذعان به اینکه اگر به دنبال تحقق اهداف واقعی و راهبردی باشیم، نیازمند به کارگیری نیروی خیلی بیشتری هستیم، گفت: تکنولوژی و تجهیزات کنونی مشکل اسراییل را حل نمی کند و اینک ابتکار عمل در دست حماس است و این حماس است که تصمیم به آتش بس خواهد گرفت.

فاطمه.واو